מסונף לאיגוד ויניקוט הבינלאומי International Winnicott Association IWA

'מפת דרכים' בגבעת חיים

'מפת דרכים בגבעת חיים'

ביה"ס ללימודי תעודה תלת שנתיים בפסיכותרפיה פסיכואנליטית של מרכז ויניקוט בישראל בתחנה הפסיכולוגית בגבעת חיים

מרכז התוכנית: אייל קומורניק

וועדת היגוי: פרופ' עמנואל ברמן, חיותה גורביץ', שרה קולקר, מיכל ריק, ד"ר מאיר שטיינבוק

רכזי תחומים ומנחי סדנאות התהוות: מרב ירקוני, שחר פלג-להב, תמי לוינגר, גולי פורת

  • לצפייה במערכת השעות של התכנית לחצ/י כאן

    * ייתכנו שינויים במערכת במהלך השנה, מומלץ לעקוב באופן שוטף *

    תוכנית הלימודים ‭‬
    התוכנית בגבעת-חיים נועדה להרחיב את אפשרויות הלמידה של קהל המטפלים באזור וכן לאפשר לימודי פסיכותרפיה בשעות הבוקר.
    מרכז ויניקוט שם לו למטרה להעמיק את הידע התיאורטי והקליני של מטפלים העוסקים בטיפול באוריינטציה פסיכואנליטית, וללוות את התפתחותם המקצועית.
    תוכנית הבסיס בפסיכותרפיה מאפשרת הזדמנות לפגוש את רוחב היריעה ואת עושרה של החשיבה הפסיכואנליטית.
    התוכנית ׳מפת-דרכים׳ מחוייבת לתת לתלמידים תמונת מצב רחבה ועדכנית של החשיבה הפסיכואנליטית במאה ה-21 על זרמיה השונים,
    מתוכה יוכל כל אחד לגלות את הנתיב הייחודי לו בהתפתחותו המקצועית.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

    תוכנית הלימודים הינה בת שלוש שנים, ומורכבת מסמינרים תיאורטיים, סמינרים קליניים (קבוצות הדרכה), סדנאות בחירה והדרכה אישית.
    קבוצות ההדרכה תהיינה קטנות וישתתפו בהן עד שישה תלמידים לקבוצה.
    כל תלמיד נדרש להחזיק לפחות שלושה טיפולים פעילים במקביל לאורך שנות הלימודים.
    • התוכנית מציעה לתלמידים (פסיכולוגים קליניים ופסיכיאטרים) העומדים לפני בחינת ההתמחות ליווי בתהליך כתיבת המקרה לבחינה.
    • הליווי יכלול השתתפות בקורס שנתי על כתיבה פסיכואנליטית ובסדנה של מספר מפגשים שתותאם לצרכי הבחינה.

    התוכנית מוכרת ע"י הפ"י כהשתלמות מקצועית.

    • התעודה, המתקבלת לאחר עמידה בדרישות התוכנית, מוכרת ע"י האיגוד הישראלי לפסיכותרפיה והאגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית.
    • לתלמידי התוכנית גישה חופשית לכל כתבי ויניקוט באנגלית, ולמאות כותרים עדכניים בOxford Clinical Psychology

    ‭‬

    לימודי המשך לבוגרי ׳מפת-דרכים׳:‭‬
    בוגרי התוכנית יוכלו להמשיך ללמוד במרכז ויניקוט בישראל בתכניות ללימודים מתקדמים, ללא צורך במיון ותהליכי קבלה נוספים. התכניות ללימודים מתקדמים הן:
    - המסלול התלת-שנתי ללימודים מתקדמים ברוח החשיבה הוויניקוטיאנית והעצמאית בפסיכואנליזה.
    - תוכנית המשך ללימודים מתקדמים בפסיכותרפיה ויניקוטיאנית לילדים ונוער.

    אוכלוסיית‭ ‬היעד ‭‬
    1. פסיכולוגים קליניים מומחים או מתמחים (לאחר שנה לפחות בהתמחות)
    2. עובדים סוציאליים בעלי תואר שני במגמה קלינית (ברה"נ), בעלי נסיון של שלוש שנים לפחות בפסיכותרפיה בהיקף של חצי משרה במוסדות מוכרים להתמחות בפסיכיאטריה או בפסיכולוגיה קלינית או במוסדות ברה״נ המוכרים ע״י משרד הבריאות.
    3. פסיכיאטרים מומחים או מתמחים לאחר שנת התמחות אחת לפחות
    4. פסיכולוגים ‬‬חינוכיים, שיקומיים, רפואיים והתפתחותיים, וקרימינולוגים קליניים,
    אשר ערכו לפחות 3 טיפולם ארוכי טווח (שנתיים לפחות) באוריינטציה פסיכודינמית,
    תחת הדרכה של מדריך בפסיכותרפיה בגישה פסיכודינמית.‬‬ ‭‬

    מכל המועמדים נדרשת התנסות בטיפול אישי באוריינטציה פסיכודינמית למשך שנה לפחות במועד ההרשמה.

    הדרכה אישית
    ‭‬
    התלמידים יידרשו להיות בהדרכה אישית שבועית לאורך שלוש שנות הלימודים. בחירת המדריך תהיה בתאום עם הסגל וכל הדרכה תמשך שנה וחצי כך שכל תלמיד יודרך ע״י שני מדריכים במהלך ההכשרה. סה״כ 120 שעות הדרכה.
    בסיום כל הדרכה, יוגש סיכום טיפול למדריך, ובסיום הלימודים, תוגש עבודת גמר.

    תעודת גמר‬
    הדרישות לקבלת תעודת גמר:
    1. השתתפות לפחות ב-75% מהשיעורים ומההדרכות הקבוצתיות
    2. החזקה של לפחות שלושה טיפולים פעילים במקביל, לאורך שנות הלימודים
    3. קבלת הדרכה אישית שבועית לאורך שלוש שנות הלימודים
    4. הגשת עבודה עם סיום שנה וחצי של הדרכה
    5. הגשת עבודת גמר, המכילה תיאור מקרה ודיון תיאורטי
    לעומדים בדרישות תוענק תעודת סיום לימודים בתוכנית תלת שנתית ללימודי תעודה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית של מרכז ויניקוט בישראל.
    *במקרה של יציאה לחופשת לידה במהלך הלימודים בתוכנית, על התלמידה לעמוד ב- תקנון השלמות וחוסרים במהלך חופשת לידה.
    *במקרים חריגים, המרכז שומר לעצמו את הזכות להפסיק לימודיו של תלמיד, על פי שיקול דעת הנהלת התכנית וועדת ההיגוי.

    פורום קליני-תיאורטי ייחודי לאנשי המרכז
    מספר‭ ‬פעמים‭ ‬בשנה‭"‬ל,‬ יתקיים‭ ‬מפגש‭ ‬משותף‭ ‬של‭ ‬תלמידי‭ ‬המרכז, בוגריו ומדריכיו, בכל התוכניות. מפגשים אלה יוקדשו לדיון בסוגיות טכניות ותיאורטיות בטיפול, ולהיכרות מקרוב עם עבודתם של תלמידים, מדריכים ומורים במרכז. מטרת הפורום ליצור בית מקצועי מתמשך לאנשי המרכז-סגל, תלמידים ובוגרים‭.‬


    התהוות המטפל בגישה פסיכודינמית וליווי המחזור (טיוטורינג)‬
    לכל שנתון יהיה מלווה, שהינו אחד מרכזי התחומים בתוכנית. כל שנה, יתקיימו מספר מפגשים של הכיתה עם המלווה
    מטרת המפגשים היא לאפשר התבוננות על תהליכי הלמידה הן מבחינה אישית והן מבחינה כיתתית ולעבד את התבססות התלמידים כמטפלים פסיכודינמיים.
    מועדי המפגשים עם מלווה הכיתה ימסרו בהמשך.
    הטיוטורים הם:
    מחזור א': תמי לוינגר
    מחזור ב': מרב ירקוני
    מחזור ג': שחר פלג-להב

    יום הלימודים
    יום ד', בין השעות 9:00-14:30

    מקום‭ ‬הלימודים‬
    גבעת חיים

  • למערכת השעות של התכנית לחץ כאן

    * ייתכנו שינויים במהלך השנה, מומלץ לעקוב באופן שוטף *

    שנה א

    מחשבת פרויד נירית לביא-קוצ'יק

    הקורס יעסוק בהתפתחותה של מחשבת פרויד ובמיקומה בהקשר ההיסטורי-תרבותי שבו התפתחה. נפגוש את התפתחות מחשבתו באמצעות מאמרים שכתב וכן דרך מכתבים ששלח ושקיבל. נתבונן גם על פרויד האיש וחייו. נכיר תחילה את ניצני מחשבתו על הלא מודע, נלמד על הטראומה, על ההדחקה, התמקדותו בתיאורית הפיתוי בראשית דרכו ובחזרה ממנה כפי שהתהוותה בהמשך. נתוודע לייחודי בהקשבה הפרוידיאנית - להתמסרותו של פרויד ל "כלל הראשון" - כלל האסוציאציות החופשיות, וכן להמלצתו למטפל להיות נתון במצב של קשב חופשי מרחף. ניגע בסוגית ההעברה, שהפכה לימים לסוגיה מרכזית בפסיכואנליזה. מכאן נעבור לחלומות, ונרד לפשרם של מושגי מפתח כמו התוכן הגלוי של החלום: עיבוי, התקה, והסמלה. נקרא יחד על התפתחות פסיכוסקסואלית ומיניות ילדית ובהמשך נעסוק בתיאורית הדחף שהפכה לנושא מרכזי בתאוריה. נכיר את הבנותיו של פרויד על תסביך אדיפוס, ה-מוקד של תיאורית ההתפתחות שלו. נשלב הבנה של מושגים תיאורטיים נוספים בליווי תובנות מהקליניקה ונוכל להתרשם מהמידה שבה פרויד נוכח במחשבה ובעשייה שלנו גם בימים אלה ממש.

     

    מושגי יסוד בטיפול הפסיכואנליטי‭‬ ריבה גור

    הקורס עוסק במושגי מפתח בתיאוריה הפסיכואנליטית ובאופן התבטאותם בתהליך הטיפולי.
    יידונו אבני יסוד במפגש הטיפולי ובכלל זה: המסגרת הטיפולית, החוזה הטיפולי, התנגדות, העברה, העברה נגדית, הזדהות השלכתית, acting-out ועוד.
    מתוך כך ננסה להעמיק הבנתנו באשר לתהליך הטיפולי בכללותו ולגורמים המרפאים שבבסיסו. נבחן את השינויים שחלו במהלך השנים בחשיבה הפסיכואנליטית סביב מושגים אלה ואת הדגשים שתיאורטיקנים שונים יצקו לתוך מושגים אלה.
    הקורס מעודד שיחה ודיון פתוח תוך שהמשתתפים מוזמנים להביא מקרים מתוך עבודתם.

     

    לפגוש את קליין שגית יצחקי-קדם

    בקורס ננסה לחוות יחד את 'היקום הקלייניאני'... עולם נפשי סוער ועשיר ובתוכו התרחשויות בלתי פוסקות: דחפים, פנטזיות, חרדות, הגנות ושלל אובייקטים וחלקי אובייקטים מופנמים. נעקוב אחר ציוני דרך משמעותיים בביוגרפיה של קליין, התנסויותיה בקליניקה, והתפתחות האינטואיציות המרכזיות בחשיבה התיאורטית שלה. נקרא יחד חלקים ממאמריה ונדון במושגים מרכזיים: עולם פנימי, פנטזיות לא מודעות, דחף החיים ודחף המוות, העמדה הפרנואידית סכיזואידית, העמדה הדפרסיבית, שנאה וצרות עין, אהבה, תיקון והכרת תודה.

     

    ממשיכיה של מלאני קליין מיכל הסל-קומורניק

    עומק רעיונותיה של מלני קליין מתבטא בהמשך הפיתוח הפורה והעשיר של מושגיה על ידי ממשיכי דרכה. רעיונותיהם המגוונים והעשירים מסייעים להבנה מעמיקה יותר של התיאוריה וכמובן רלוונטים לעבודתנו הקלינית. בקורס נעקוב אחרי מושגים בחשיבה הקלייניאנית, כפי שהתפתחו על ידי ממשיכיה. נתייחס לפנטזיה הלא מודעת, להתפתחות החשיבה ויצירת הסמלים, לדחף המוות, לארגונים פתולוגיים של האישיות ולהשפעת הסיטואציה האדיפלית לבניית המרחב הנפשי. נקרא מאמרים של חנה סגל, הרברט רוזנפלד, בטי ג'וזף, ג'ון שטיינר ורונלד בריטון. נדון במושגים אלה דרך התבוננות תיאורטית ודרך הביטויים הקליניים שלהם על ידי דוגמאות שיביאו המשתתפים.

     

    שנה ב

    פסיכופתולוגיה בחדר הטיפול: מתיאוריה למעשה ד‭"‬ר‭ ‬עמיחי הר-אבן

    בפסיכואנליזה ובפסיכיאטריה קיימות מערכות סיווג רבות לפסיכופתולוגיה, מהחלוקה לפסיכוטי ונוירוטי ועד ה-DSM והמודל הרפואי המבחין בין חולה לבריא ובין נורמלי לאבנורמלי. הצורך לסווג קיים בכל מטפל, אשר מתמודד עם טיפול באנשים עם מצוקה נפשית עמוקה. לא רק כהתגוננות מפני אי-ודאות וחרדה, אלא גם כצורך פרקטי של התמקמות, שימור סטינג, חיזוי והערכה. הצורך לדעת ולשיים, קשור כמובן גם במאבק של המטפל, לטפל בארגון הנפשי ובארגון החשיבה שלו עצמו. עבודת תחזוקה זו חיונית מול הסבל והפתולוגיה של המטופל, אם כפעולת שיקום החשיבה ואם כפעולת עיכול למען המטופל. בקורס נקרא מאמרים של פרויד, ויניקוט, ביון, סרלס ואחרים. נתנסה בצורך שלנו להתמקם: למשל, הצורך לאבחן את רמת ארגון המערכת ההגנתית של המטופל; הצורך להושיב מטופל על כורסא או להציע לו ספת אנליזה ואולי להמליץ ולעיתים לכפות עליו מיטת אשפוז; הנטייה למיין את עצמנו ואת העמיתים שלנו כמאמינים במערכת תיאורטית מסויימת, ועוד. נקרא גם חומר קליני וננסה לחוות את המגבלות ואת תופעות-הלוואי של המאמץ לסיווג וידיעה.

     

    ויניקוט - המסע של היחיד מתלות מוחלטת לקראת עצמאות שי בינו

    ויניקוט הוא דמות מרכזית שחוללה מהפכה בעולם הפסיכואנליטי. הוא היה הראשון שסימן את המעבר מהתמקדות בחקר המציאות הפנימית ופרשנות שלה, לעבר החוויה והסובייקטיביות של היחיד. תפיסתו את התהליך הטיפולי כמקביל למודל של יחסי הורה – תינוק, והורה - ילד אפשרה את הרחבת ההבנה של התפתחות נפש האדם, ואת האפשרות לטפל במטופלים בעלי הפרעות קשות. כתיבתו של ויניקוט היא מקור השראה להבנות רבות, אך לעיתים קרובות היא מורכבת, מעורפלת וחידתית, ולכן דורשת השתהות, בירור והעמקה. בקורס נתחקה אחר התפתחות מהלך החשיבה התיאורטית והקלינית של ויניקוט, תוך התמקדות ביחסי אם תינוק, והשפעתה המכריעה של הסביבה על ההתפתחות הנפשית. נקרא יחדיו מאמרים מרכזיים מתוך הספרים "משחק ומציאות", "עצמי אמתי ,עצמי כוזב" ו"פסיכולוגיה של השיגעון", ונעזר בהתנסויות ובניסיון הקליני של המשתתפים בקורס.

     

    ממשיכי‭ ‬ויניקוט - הזרם‭ ‬העצמאי‭ ‬הבריטי יוליה זרצקי

    קבוצת הזרם העצמאי הבריטי החלה את דרכה בתקופת העימותים בין אנה פרויד ומלאני קליין, אז קיבלה את השם "הקבוצה האמצעית", אך בהמשך פיתחה גישה עצמאית משלה. בקורס נתייחס לתרומותיהם היחודיות של תאורטיקנים בולטים בזרם העצמאי - פאולה היימן, ויליאם פיירברן, מייקל באלינט, מריון מילנר, מסעוד חאן, נינה קולטארט, כריסטופר בולאס, הרולד סטיוארט, נוויל סימינגטון ועוד. זאת, תוך התמקדות ברעיונות המרכזיים בתאוריה של ויניקוט, ההוגה הבולט ביותר בקבוצה הזאת - מקום הסביבה בהתפתחות, התפתחות רגשית מוקדמת וכשליה, רעיון הרגרסיה, העצמי האמתי והכוזב, המרחב המעברי, יצירתיות, התייחסות אל העברה והעברה נגדית ועוד.

     

    מצבים מנטליים ראשוניים חוה פרומקין-לויאן

    במהלך הקורס נסקור ונדון במצבי נפש ארכאיים האופייניים לראשית החיים והמערבים חרדות ראשוניות, בטרם התהוות העצמי ברמת גיבוש המאפשרת מנטליזציה: במצב זה, של העדר לכידות פנימית בסיסית, העצמי מאמץ הגנות פרימיטיביות בכדי לשמר מידה של לכידות אל מול חרדות ההתפרקות וההתפוגגות. אנו פוגשים חרדות מסוג זה בקליניקה במצבי שבר וחולי משמעותי, אך גם במטופלים ברמות ארגון גבוהות יותר. נלמד להקשיב ולזהות חרדות אלו ואת ההתארגנות ההגנתית מולן בקליניקה, ונבחן גישות תאורטיות שונות הממשיגות מצבים אלו, ומספקות כלים להקשבה ולעבודה טיפולית איתם.
    נתחיל בקריאה על חרדת האיון של קליין ונמשיך לכתיבתו של ויניקוט (חרדת ההתפרקות והייסורים הקדמוניים) ולכותבים פוסט-קלייניאנים כביק (העור המשני), מלצר (הזדהות דביקנית), טסטין (הגרעין האוטיסטי), וכן כותבים כגרוטסטיין (מושג החור השחור), אנז'ייה (מושג המעטפת הנפשית), אוגדן (האופנות האוטיסטית מגעית) וכתיבה על חוויות שלא עברו מנטליזציה.

     

    שנה ג

    מפגש עם חשיבתו של וילפרד ביון ‭ ‬ ידידה טורקניץ

    קריאה התחלתית בכתביו של ביון מעוררת בנו טווח של רגשות - מחרדה, לסערה ועד להתרגשות. בקורס, ננסה להבין ולהשתמש ברגשות אלו תוך כדי הלמידה של מספר מושגים בסיסיים בחשיבתו. נתחיל מסקירה היסטורית ומיקום כתביו בתיאוריה הפסיכואנליטית עד לתקופתו, נלמד מעט על חייו ואופיו, ננסה להבין באיזה אופן שאב השראה מקודמיו ובמה שינה ונהיה פורץ דרך. נלמד מספר מושגים, כגון: פונקציית אלפא, יסודות אלפא ובטא, reverieוחלימה. נקרא מספר מאמרים על הגותו (סימנגטון וסימנגטון, אוגדן ואחרים). את הטקסטים של ביון עצמו נקרא יחד בכיתה: מעט מאוד בכל פעם, כדי שנוכל להתעכב, להעמיק ולהסביר. נשתמש בוינייטות קליניות קצרות של המשתתפים כדי להדגים ולהמחיש את החומר. כל זה בתקווה לאפשרות להתגבר על הזר והלא מוכר ולאפשר ליופי ולחדשנות לחלחל אלינו.

     

    פסיכולוגית העצמי: רעיונות היסוד שלמה שלהב

    פסיכולוגית העצמי אותה פיתח קוהוט מסוף שנות ה- 50 עד למותו ב 1981 מהווה מודל מהפכני להבנת ההתפתחות הנפשית של האדם והפסיכופתלוגיה שלו. היא מציעה הבנה חדשה של מהות הטפול הפסיכואנליטי ושל הטכניקה האנליטית. בקורס נפגוש את הדרך הרעיונית והקלינית שהתווה קוהוט דרך הכרות מעמיקה עם שני יסודות שהניח כתשתית בסיסית לחשיבה שלו: רעיון האמפתיה; ותפיסתו החדשה את הנרקיסיזם. היסוד הראשון, מושג האמפתיה והגדרתה כאינטרוספקציה מושאלת, מסמן עבור קוהוט את הנתיב למפגש אמיתי עם הזולת כישות נפשית, מפגש עם הסובייקטיביות, שמחזיק בתוכו את האפשרות לשינוי ולצמיחה. היסוד השני, השינוי העמוק באופן הבנת הנרקיסיזם, הוביל לפיתוח מושג העצמי כרעיון מוביל בהבנת הפסיכולוגיה האנושית. על בסיס ההבנה של יסודות אלה ומושגים מרכזיים נוספים של פסיכולוגית העצמי נראה כיצד התיאוריה יכולה לקדם ולאפשר מפגש טיפולי טרנספורמטיבי עם נפש האדם.

     

    התיאוריה‭ ‬ויסודות‭ ‬הטכניקה‭ ‬הטיפולית‭ ‬של‭ ‬הגישה‭ ‬ההתייחסותית ליאת ורהפטיג-ארן

    בקורס נעסוק בדגש ששמים הכותבים ההתייחסותיים על "פסיכולוגיה של שניים", התופסת את העולם התוך אישי כמתפתח באמצעות מטריצה אינטר-סובייקטיבית, כשלסובייקטיביות של המטפל יש משקל רב בתהליך הטיפולי. נדון בהנחות היסוד המשותפות לכותבים ההתייחסותיים ונעסוק במושגים מרכזיים של הגישה ההתייחסותית, אשר נוצרו מפירוק ובנייה מחדש של מושגים פסיכואנליטיים קלאסיים, כגון: התנגדות ופירוש והלא מודע. נחקור את הרעיון של מימושים בפעולה (enactments) כממחישים את חוויית ההעברה-העברה נגדית המעגלית המתרחשת במפגש האינטר-סובייקטיבי הטיפולי, לעיתים הם כובלים - אך חיוניים לטרנספורמציות. נדון במושגים שהעמדה ההתייחסותית פתחה כמו הכרה הדדית, טראומה ודיסוציאציה, עצמיים מרובים וחשיפה עצמית של המטפל - ונחקור גם את השפעת הפוליטי והחברתי בחדר הטיפול.התיאורטיקנים המרכזיים שיילמדו הם מיטשל, בנג׳מין, ארון, ברומברג, מרודה, סטולורו ואטווד, דימן, האריס, דיוויס ועוד.

     

    התיאוריה של הטכניקה בחשיבתו של ויניקוט ד"ר מאיר שטיינבוק‭

    מתוך יסודות החשיבה הפרוידיאנית והקלייניאנית, מצמיח מסעו האישי של ויניקוט יצירה פסיכואנליטית מקורית הנובעת מן הקליניקה הפסיכואנליטית ומן הניסיון העצום שרכש כרופא ילדים. נכיר את מושגי היסוד: 'אובייקט מעבר', 'משחקיות', 'רגרסיה לתלות', 'שימוש באובייקט', 'יצירתיות', 'פחד מהתמוטטות' ועוד. ננסה לארגן אותם לכלל תפיסה תיאורטית המותאמת באופן ייחודי לאנשים שהשבר בנפשם מוקדם ביותר. נחבור למסע המשותף של המטופל והמטפל לקראת הגברת תחושת הקיום והממשות כאדם בעולם ונתייחס לצרכים שעולים בטיפול כזה המאתגרים מאוד את החשיבה והמעשה הקליניים השגורים.

     

    משפת הטיפול לשפה הכתובה – כתיבת מקרה (קורס בחירה) יעל מגל‭

    כתיבה אנליטית, המנסה להמשיג תהליך טיפולי, הינה חלק חיוני בהתפתחותנו המקצועית כמטפלים. בקורס נלווה את התהליכים הרבים הכרוכים בתהליך של כתיבה על טיפול - החל מבחירת המטופל, כתיבת המפגשים הראשונים, הרקע, מהלך הטיפול והדיון התיאורטי, ועד הפיכתו של החומר הקליני לנגיש וחי עבור הקורא. במפגשים, נתייחס לחששות הנלווים מחשיפת המטפל הכותב. נחשוב איך מאפשרים פרספקטיבה על התהליך הטיפולי, איך כותבים אנמנזה ואבחנה דינאמית ואיך מחלקים את הטיפול לתקופות השונות תוך כדי מחשבה על השינויים שהתאפשרו בתוכן.

    *הסדנה נועדה לתלמידי שנה שלישית של התוכנית ולמתמחים הניגשים לבחינת ההתמחות.
    *ליווי נפרד למתמחים לפני בחינה יישקל לפי הצורך בשנת הלימודים.

    .

  • להורדת טפסי הרשמה לתוכנית לחצ/י כאן

    או לפנות בכתב למזכירות המרכז:
    info@winnicottisrael.com

    טפסי הרשמה:
    • יש לצרף לטופס ההרשמה דמי הרשמה בסך 300 ₪ באמצעות מילוי הטופס המצורף (תשלום באשראי). דמי ההרשמה לא יוחזרו במקרה של אי-קבלה לתכנית ואינם חלק משכר הלימוד השנתי.
    • כמו כן יש לצרף את המסמכים הבאים:
    1. קו"ח מקצועיים סטנדרטיים
    2. קורות חיים אישיים מפורטים(2-4 עמודים ברווח כפול) - הכוונה פה אינה לקורות חיים מקצועיים, אלא לסיפור החיים האישי, בהתבוננות רגשית על צמתים חשובים ומשמעותיים, הן ברמה האישית והן ברמה המקצועית, שהשפיעו על התפתחותך ועל מי שהפכת להיות.
    3.. שתי המלצות של מדריכים שתישלחנה על ידם ישירות למזכירות מרכז ויניקוט בישראל (במייל)
    • באחריות הנרשמ/ת לוודא שההמלצות הגיעו למזכירות המרכז.
    4. תעודות, כולל תעודת התמחות (לפסיכולוגים קליניים ופסיכיאטריים)
    5. אשור עבודה במסגרת מוכרת של בריאות הנפש (לעובדים סוציאליים)
    6. תמונת פספורט סרוקה, צבעונית וברורה.


    המועמדים העומדים בתנאי הקבלה יזומנו לראיון.
    ועדת הקבלה אינה מתחייבת לקבל או לזמן לראיונות את כל המועמדים, ומיון המועמדים ייערך לפי שיקול דעתה.
    ההרשמה תסתיים ב-30.06.19

    שכר לימוד לשנה"ל תש"פ
    שכר הלימוד בתכנית 'מפת דרכים': 8,975 ש"ח + מע"מ (10,500 ש"ח כולל מע"מ)

    ניתן לשלם באמצעות כרטיס אשראי, או באמצעות המחאות ב-4 תשלומים שווים של 2,244 ש"ח + מע"מ כל אחד (2,625 ש"ח כולל מע"מ)
    לתאריכים: 15.8.19, 15.12.19, 15.2.20, 15.4.20.‬‬‬‬‬
    או בשמונה תשלומים שווים של 1,122 ש"ח + מע"מ (1,313 ש"ח כולל מע"מ)
    בתאריכים חודשיים עוקבים החל מ-15.8.19 ועד ל-15.3.20.

    התשלום הינו עבור כל שנת הלימודים ויש להסדירו עד 15.8.19.

    במועד ההודעה על הקבלה ללימודים, על הנרשם להעביר מקדמה ע"ס 1000 ש"ח, על חשבון שכה"ל, לשריון מקומו.
    מקדמה זו לא תוחזר. תלמיד אשר שילם שכר לימוד שנתי כנדרש, והודיע על ביטול הרשמתו עד חודש לפני פתיחת שנה"ל, יקבל החזר שכה"ל.
    מעבר לתאריך זה ועד 6 שבועות לתוך שנת הלימודים, יקבל החזר שכה"ל בניכוי 50% משכה"ל של סמסטר א'.

    ההדרכה האישית תשולם ישירות למדריך.עלות שעת הדרכה הינה 250 ₪ .

    יעוץ וליווי‭‬
    לפני ההרשמה ניתן להתייעץ עם כל אחד ממרכזי התוכנית.

  • מורי הקורסים בתכנית

    בינו שי
    גור ריבה
    הסל-קומורניק מיכל
    הר אבן עמיחי ד"ר
    ורהפטיג-ארן ליאת
    זרצקי יוליה
    טורקניץ' ידידה
    יצחקי-קדם שגית
    לביא-קוצ'יק נירית
    מגל יעל
    פרומקין-לויאן חוה
    שטיינבוק מאיר ד"ר
    שלהב שלמה

    מדריכים קבוצתיים

    אילתי-שליט אילנה
    בן-אשר דשאוני שלי
    גינתון-פרידלנד רונית
    גראור-פרנס יעל
    הרר עדי
    כהן-בינו יעל
    לוינגר תמי
    מוהבן-אגסי ליאורה
    סגיב הלית
    פורת-פלג הילה
    פלג תמר
    קציר הוד

    מורי סדנאות הבחירה

    ברמן עמנואל פרופ'
    ברמן –שפירא עפרית ד"ר
    ברעם ענת
    גוטליב ריקי
    גורביץ' חיותה
    טריאסט יוסי ד"ר
    ירקוני מרב
    נבו שירה
    סגל קובי ד"ר
    סמנה רועי
    פורת גולי
    פלג-להב שחר
    ציבולסקי שרי
    קדם אסולין נחמה
    קולקר שרה
    קומורניק אייל
    קירש-גולדשטאוב יעל
    ריק מיכל
    שטיינבוק סמדר
    שרוני יעל
    שרצקי אורנה

    מדריכים אישיים

    * הדרכה גם על טיפול בילדים אבן דלית
    אגסי יפתח*
    אדלשטיין עמית*
    אור גיא ד"ר
    איגר דני
    אייזן צביה*
    אייל אמנון
    איתן דפנה*
    אילתי-שליט אילנה
    בן-אשר דשאוני שלי*
    בניטה מיכאל
    בניטה-נירנבלט רחל
    ברונו רתם*
    בר אתי
    בר נעמי
    בר-שדה נעמה*
    ברודסקי-אראל הילית ד"ר
    ברוק ענת
    ברמן אבי
    ברמן עמנואל פרופ'
    ברנט אילן ד"ר
    ברנע מרינה*
    ברעם-שרף ענת
    ברקן אהובה
    גוטליב-ניר תמי
    גוטליב ריקי
    גוטמן-אבנר נטע ד"ר*
    גולדשמידט אורה*
    גולדויק ויויאן*
    גורביץ חיותה
    גוריון מיכי*
    גיא פנינה
    גיל דרורית*
    גלט דינה*
    גסטהלטר בעז
    גראור יעל
    גרזי שמואל
    גרסטנהבר נורית ד"ר
    דישון לימור
    דנציגר אירית
    דרור-שיבר תמי*
    דשא יעל ד"ר*
    הוכוולד-חן אורלי
    הלר חנן*
    המאירי-ולדרסקי עירית*
    הראל לילך
    הראל פומפי*
    הרר-בלוך עדי*
    ויינברג עינת
    וינברג רותי*
    וייס מיכה
    זוהר יעל
    זבירין יעל*
    זכרין רותי
    זלינגר מיכל
    זרצקי יוליה
    חשמונאי רות*
    טורקינץ ידידה*
    טמיר יוסי*
    טפר מיכל
    טרבס אילן ד"ר
    יופה-ינקלוביץ' נאוה*
    ינאי-מלאך חווה
    יפה נאוה
    יצחק רבקה
    ירקוני מירב*
    כהן חזי*
    כהן-ארזי צילי
    כהן-בינו יעל
    להבי-אליאלי שני*
    לובלינסקי אירית*
    לוינגר תמי
    ליפשיץ יעל*
    לירון-בורנפלד אורנה
    לפלר יעקבי רוני*
    לרמן-שוורצמן איריס*
    מאיר יעל
    מגל יעל
    מוהבן-אגסי ליאורה
    מילר יואל*
    מן גבריאלה ד"ר
    ממן מיר
    מעוז דורית ד"ר*
    מרודס סלין
    מרכוס דינה*
    נגר רויטל
    נוטקביץ' אבי ד"ר
    נחום אילה
    נירנבלט ליאון
    סגל קובי ד"ר*
    סגל רות*
    סלפטר-עקביה ורד
    סמנה רועי
    ססלר נירה
    עובדיה גלעד*
    עוזיאלי מיכל*
    עזריה-כהן ענת*
    ענר-ברוק חמוטל
    ערב אירית
    ערן דפנה*
    ערפילי יסמין*
    פורמן שאול*
    פורת גולי
    פורת-פלג הילה*
    פטרן מיקי*
    פולבר ג'ראר*
    פניני תמי
    פלג ענת*
    פרנקל יהודה ד"ר
    פק-יעל איתי*
    צדוק טסה*
    צלנר דבורה*
    קדם-אסולין נחמה*
    קומורניק אייל
    קומר מאיה
    קורמן רות
    קוק דפנה*
    קיטרון דויד
    קירש-גולדשטאוב יעל
    קלוש-יגל יפעת*
    קלייפלד דניה*
    קמפינסקי-שוייצר הדר*
    קפלן קרן
    קרחי מירי
    ראובן מירב*
    רודוי עדי*
    רוזנפלד-דר רחל
    רידל מיכל
    ריק מיכל
    שגיא רותי
    שדה-הרוש אפרת
    שדך אפרת ד"ר
    שול אהובה*
    שומן ענת
    שור אורנה
    שור נילי
    שטיינבוק מאיר ד"ר
    שטיינבוק סמדר*
    שטרית שרון ד"ר
    שיקלר חגי
    שלום-קורנהאוזר אנדראה*
    שלוש ממי (מאיר)
    שפירא רוני*
    שרי אורית
    שריג עירית
    תמיר-אורון טלי*

  • * עמוד זה בבנייה> צפויים שינויים בהמשך, מומלץ לעקוב באופן שוטף *

    שנה א

    ‬תרומתו של פרנצי פרופ' עמנואל ברמן

    בפגישות שנקיים נעסוק בשנדור פרנצי (1873-1933), תלמידו, מטופלו וידידו הקרוב של פרויד, שבהדרגה פילס דרך עצמאית. מול הדגש ששם פרויד על מרכזיות הדחפים והפנטזיות, התמקד פרנצי בהשפעת ההורים המציאותיים ובאימפקט של חוויות טראומטיות; מול ההנחה של פרויד שהפירוש והתובנה הם שמסייעים בטיפול, הדגיש פרנצי את חוויית הקשר הטיפולי. נבדוק את ההשערה שהפסיכואנליזה בת-זמננו היא פרי הדיאלוג בין פרויד לפרנצי, יותר מאשר פרי השפעתו של פרויד בלבד. נתמקד בתרומתו של פרנצי להבנת התהליך הטיפולי והדינמיקה של יחסי מטפל-מטופל, ובדרך בה בישרה עבודתו כיוונים אנליטיים בני זמננו המדגישים חוויה רגשית משותפת כגורם מרכזי (ויניקוט, קוהוט, גישות אינטרסובייקטיביות).
    הדגש בסדנה יהיה על דיון משותף על בסיס של קריאה (כל חומר הקריאה הינו בעברית).
    • הסדנה תתקיים במרכז ויניקוט בת"א, בשעות אחה"צ.

    ‭‬לחלום מחדש את פרויד, ויניקוט וביון - כתביו וחשיבתו של תומאס אוגדן ‭‬ ד"ר עפרית ברמן-שפירא

    תומאס אוגדן, מן הבכירים והמקוריים שבהוגים והכותבים האנליטיים בני זמננו, חולם וכותב על פסיכואנליזה מזה כארבעה עשורים. בנוסף לכך, אוגדן עוסק לאורך השנים בספרות ותרבות מזווית פסיכואנליטית, וגם רומנים ספרותיים פרי עטו ראו אור. חשיבתו של אוגדן שוזרת בתוכה כמה מרעיונותיהם המרכזיים של מלאני קליין, ויניקוט וביון, תוך בחינה-מחודשת ומאירת עיניים של ליבת הרעיונות של הוגים אלו. כך למשל הוא שופך אור ייחודי על מושגים כהזדהות השלכתית, מיכל-מוכל, אמפתיה, מרחב הביניים ועוד. קורס זה יבחן כמה מרעיונותיו ומאמריו המרכזיים, תוך התייחסות למרחב התוך- אישי והבין-אישי שבהם הוא מתמקד, ל'כלי' העבודה המרכזי שלו (reverie, חלימה), ולעיסוקו, לאורך השנים, באופנויות השונות של חיים ומוות נפשיים והאופנים בהם ניתן להניעם ולהתמירם במפגש הקליני. נתבונן בכתבים פסיכואנליטיים קלאסיים דרך הפריזמה הייחודית שהוא מציע עבורם, ונטעם גם מעיסוקו בחווית הכותב והקורא הפסיכואנליטי והספרותי כאחד. מזה כמה שנים, אוגדן שותף פעיל ומשפיע בחשיבתה ובכתיבתה הפסיכואנליטית של מנחת הסדנה. סדנה זו מהווה הזדמנות לחלוק מעט מן ההשראה ורוחב היריעה יוצאי הדופן שאיש זה מציע ומהווה.

    המערך הטיפולי האנליטי - הסטינג ענת ברעם-שרף

    אחד מתפקידיו הקשים ביותר של המטפל בגישה פסיכואנליטית היא לשמור בתבונה ובתשומת לב על כללי המערך הטיפולי שהוא הסטינג הטיפולי (Setting). לשם כך נדרשת הבנה עמוקה של הרציונל העומד בבסיס מושג זה. את הסטינג נגדיר כמושג המאגד בתוכו את מאפייני המסגרת ומערכת החוקים אשר נועדו להבטיח באופן אפריורי את תנאי הסביבה הנחוצים להשתלשלותו המיטבית של התהליך הטיפולי. בסדנה נעמיק ונבין את תפקידם של "הכללים המגבילים" ו"הכללים המאפשרים" של הסטינג, נתוודע למושגים קלאסיים כגון –"הצמד הפרוידיאני" (בולאס), הכולל את "חוק היסוד של הפסיכואנליזה" ו"עמדת הקשב המרחף של המטפל", ולשלושת כללי המפתח של העמדה הטיפולית: אנונימיות, הינזרות וניטראליות. נקרא בכתביו הטכניים של פרויד, ונעקוב אחר התפתחויות שחלו בתפיסת הסטינג הטיפולי בימינו. כמו כן, נעסוק בדילמות הקשורות לנושא דרך בחינה של חומרים קליניים מעבודתנו הטיפולית.

    "אדם צריך לשנוא ולאהוב בבת אחת" ריקי גוטליב

    "אדם צריך לשנוא ולאהוב בבת אחת
    באותן עיניים לבכות ובאותן עיניים לצחוק
    באותן ידיים לזרוק אבנים ובאותן ידיים לאסוף אותן
    לעשות אהבה במלחמה ומלחמה באהבה" / יהודה עמיחי.
    פרויד היה אולי הראשון לבסס את מבנה הנפש כאמביוולנטי. הבסיס הדו ערכי של הנפש בולט לאורך כתיבתו של פרויד. שני היבטים נפשיים השוללים האחד את השני ומתקיימים יחד באפארטוס הנפשי. חיים ומוות, תשוקה וסלידה, אהבה ושנאה. הסדנה תעסוק בשני הרגשות העזים הללו ונפתולותיהם בקליניקה בפרט ובחיים בכלל. נקרא קטעים ממאמרים של פרויד, קליין, ויניקוט וביון. תוך שימוש בוינייטות קליניות של משתתפי הסדנה, נדון בפניה הרבים של האהבה והשנאה וביכולת שלנו כמטפלים להכיל את מופעיהן בקליניקה. נקרא גם ביצירות ספרותיות של עגנון, עוז, צוויג ועוד על גיבורים ואנטי גיבורים המתערבלים באהבה ובשנאה וחוזר חלילה. .

    שורשי החשיבה על טראומה ודיסוציאציה חיותה גורביץ'

    על בסיס התפישה של טראומה התפתחותית ראשונית נקרא בסדנה מאמרים מאוחרים של פרנצי. במידה ונספיק – נקרא גם קטעים מ'היומן הקליני', במקביל למאמרים של ויניקוט, תוך הבלטת הקרבה התיאורטית בין פרנצי לויניקוט באשר לתפישתם את ההתפתחות התקינה והפתולוגית של העצמי וההשלכות הקליניות הנובעות מכך.

     

    שנה ב

    'השימוש' במטפל – בחינה מחדש ד"ר יוסי טריאסט

    הסדנה בוחנת בראיה-בדיעבד את רעיון 'השימוש באובייקט׳ (המטפל) של ויניקוט על רקע התפיסה הדיאלקטית של יחסי סובייקט-אובייקט. זוהי סדנה קלינית-תיאורטית. מוקדה הקליני בניתוח מצבי ׳תקיעות׳ ו׳פריצות-דרך׳ בטיפול (התלמידים יתבקשו להביא ווינייטות קליניות). מבחינה תיאורטית תעסוק הסדנה בזיהוי ה׳שימושים׳ השונים שמציעים המודלים התיאורטיים הקלאסיים שהציבה הפסיכואנליזה במהלך התפתחותה. נקודת ההתכנסות היא בחינת ההשלכות הקליניות של ההתבוננות התיאורטית המוצעת בקורס, על מעשה הטיפול האנליטי בעת הזאת. .

    חשיבתו של רונלד בריטון מרב ירקוני

    בריטון וחשיבתו המיוחדת והיצירתית משפיעה מאד על החשיבה התיאורטית והקלינית הפסיכואנליטית בת זמננו. במרכז הסדנה נעיין בחשיבתו את מושגי המרחב הנפשי המשולש, הסצנה הראשונית, האמונה והאינטואיציה הטיפולית. קיומה של ׳סצנה ראשונית׳ התפתחותית, הכרחית, תיבחן לאור תרומותיהם של פרויד וקליין ופיתוחו של בריטון את המושג הסצנה הראשונית, או כפי שהוא מכנה אותו ׳החדר האחר'. נעמיק בהבנת המושג ה׳אשליה האדיפלית׳, המחבר בין אזורי ׳המרחב המשולש׳ ו׳החדר האחר׳. כחלק מהבנת התפתחות הארגון המורכב, המשולש - נבחן את הטיפולוגיות המעניינות של בריטון - תסמונת העור הדק מול תסמונת העור העבה - כמו גם הנטייה לאובייקטיביות יתר מול נטייה לסובייקטיביות יתר. נתייחס לרעיון שלו על האמונה והקושי לוותר עליה. לבסוף, נבחן את רעיון האינטואיציה הטיפולית ואת הצעתו של בריטון לשמור על 'ראש פתוח' בהקשר לפירושים שייתן למטופל.

    חלומות והעבודה איתם בפסיכואנליזה ד"ר קובי סגל

    אנחנו חולמים 3-5 חלומות כל לילה.. שלב ה-REM בשינה שבו מתרחשת חלימה נמצא במחקר כבר אצל עוברים כך שאנו חולמים לאורך כול חיינו. למרות עובדות אלה הספרות הפסיכואנליטית מציגה חילוקי דעות לגבי מקום החלום בפסיכותרפיה. קיימים הבדלים בתאוריות השונות לגבי תפקיד החלום והטכניקה של העבודה אתו. לכן אנליזה או טיפול של שנים יכולים להכיל מעט חלומות או להתקיים ללא חלומות בכלל. הסדנא תנסה לשלב תיאוריות מרכזיות וטכניקה לגבי עבודה עם חלומות בטיפול. היות שלמידה על חלומות ללא התנסות קרובת חוויה אינה יעילה, תנאי להשתתף בסדנה הוא להביא חלום של המשתתפ/ת מהתקופה האחרונה ו/או חלום של מטופל בתוך ורבטים של פגישה טיפולית שלמה. חלק מהחלומות שישלחו אלי במייל לפני הסדנה יבחרו על מנת להדגים את מרכיבי התיאוריה והטכניקה.

    אני ערה וליבי ישֵן – סדנא על עבודה עם מצבי מוות נפשי רועי סמנה

    מגע במוות, קל ומרפרף ככל שיהיה, נחשב למטמא את הנפש על פי ההלכה היהודית, כלומר לכזה היוצר חוסר ניקיון רוחני. על אף שבחשיבה הפסיכואנליטית המגע באנשים מתים-נפשית אינו נתפס כאסור אלא כחשוב ורצוי, לא פעם קשה למצוא את האופן הנכון לגעת ולהינגע. ההנשמה מנשמה לנשמה, מנפש לנפש, היא מלאכה מורכבת ועדינה. מטרתה העיקרית של הסדנא היא לבחון את חשכת המוות הנפשי, ותוך ההתבוננות בחשכה להתחיל לגלות ולראות צורות שלא הבחנו בהן קודם. ננסה לפתח רגישות, שתסייע לנו להתמקם בחדר הטיפול באופן שיאפשר לנו לשרוד תהליכים ממיתים מבלי לבצע החייאה מלאכותית ולגעת במוות הנפשי של הזולת מבלי לגווע בעצמנו. דרך פריזמת המוות הנפשי נביט יחד, נחשוב ונחלום עם הוגים כמו אייגן ואוגדן על מושגים פסיכואנליטיים רלבנטיים כמו "דחף המוות" (פרויד), "שאינו-דבר" (no-thing) (ביון) ו"מצבי זומבי" (Reis), ונתהה על מהות המוות הנפשי לסוגיו וגווניו ועל הגורמים המביאים לו. חשוב לא פחות, ננסה להבין כיצד ניתן להצמיח חיוּת היכן שהיה כיליון, כיצד להתחבר לכוחות החיים ולקדם את תחיית המתים-נפשית.

     

    שנה ג

    הקונפליקט האדיפלי לתפיסתם של קליין וממשיכיה שרי ציבולסקי

    העבודה של קליין על החוויות הינקותיות המוקדמות הביאה עמה שינויים מקיפים בתפיסת התסביך האדיפלי, שתפס מקום מרכזי בתיאוריה הפסיכואנליטית מראשיתה. נבחן את ההשפעות שהיו לעבודתה על הבנת התסביך האדיפלי, תוך התייחסות לתוספות שהיא סיפקה להבנת מושג מרכזי זה, החל מהתבוננות במצבים האדיפליים בגילאים המוקדמים כמו גם לביטוי שלהם בעמדה הדיכאונית. נתייחס להיבטים השונים הקשורים בתסביך האדיפלי על פי קליין: המשאלות האדיפליות המוקדמות, הסופר אגו, מקורות החרדה ורגשות האשמה. השיעורים ילוו בדוגמאות קליניות של המשתתפים ושל המנחה, וכן דוגמאות מהשירה והפרוזה.

    משחק ואי משחק בטיפול, כיצד לטפל במצבי "אי משחק" וכיצד להביא המטופלים לידי משחק ‭ ‬ נחמה קדם-אסולין

    "פסיכותרפיה מתרחשת בחפיפה שבין שני תחומי משחק, זה של המטופל וזה של המטפל. פסיכותרפיה עניינה שני בני אדם המשחקים יחד. מכאן נובע, שבמקום שמשחק אינו אפשרי, עבודתו של המטפל מכוונת להביא את המטופל ממצב של אי יכולת לשחק אל מצב של יכולת לשחק." (ויניקוט, "משחק ומציאות") חלקה הראשון של הסדנה יעסוק במשפט הראשון לעיל: מהו משחק, כיצד מתפתחת היכולת לשחק, מדוע טיפול הוא משחק, חשיבות המשחק בהתפתחות הפרט, כינון מרחב פוטנציאלי. החלק השני יעסוק במילים הבאות "במקום שמשחק אינו אפשרי" נבחין בין מצבים שאינם מאפשרים משחק, נבחין בין אובייקט אוטיסטי (טסטין) לאובייקט מעבר (ויניקוט) ואובייקט משחק, ונכיר שימושים נוספים בין אובייקט אוטיסטי לאובייקט מעבר. נבחין בין enactment ל- playing. ובעיקר נעסוק במטופלים שאינם על הרצף האוטיסטי ועם זאת מתקשים לשחק (ובמקביל, להיות בטיפול), מטופלים שהמקור המשוער לפגיעה ביכולת לשחק נמצא בטראומה בילדות המוקדמת. בהקשר זה נזכיר את המושגים פיצול אנכי ודיסוציאציה. החלק האחרון יוקדש לעבודה הטיפולית במצבי אי-משחק, בטיפול בילדים ובטיפול במבוגרים. בהקשר זה יובאו דוגמאות מטיפולים של ויניקוט, שלי, ושל משתתפים בסדנה. נבחין בין "מטפל אובייקט" ל"מטפל סביבה" (ויניקוט, בלינט), רמות שונות של פירוש (אלוורז) ויוצגו אפשרויות נוספות לחיבור לא מאיים של המטפל עם המטופל דרך התייחסות לחפצים שהמטופל מביא לטיפול (אם באופן קונקרטי כפי שילדים לעתים עושים, ואם דרך אזכור, כפי שמבוגרים עושים, של ספר שקראו, סרט, תוכנית טלוויזיה, תמונה וכדומה).

    סוף לטיפול? – על סוגיית סיומי הטיפול אייל קומורניק

    העיסוק בסיומו האפשרי של הטיפול מעורר טווח רחב של שאלות, מחשבות ורגשות, הן אצל המטפל והן אצל המטופל. לעיתים, התחושה ההדדית היא שהגיע הרגע הנכון לסיים את הטיפול, אך לא פעם, אין הסכמה בין המטפל והמטופל לגבי עיתוי הסיום, והטיפול מסתיים עם חוויה של קטיעה טרם זמן. השאלה אם תהליך טיפולי הוא למעשה אינסופי אל מול המחשבה שניתן להגיע לרגע בו קיימת הסכמה על כך שמלאכת הטיפול אכן הושלמה, נשאלת לא פעם הן בתיאוריה והן בקליניקה. המאמר המכונן של פרויד "אנליזה סופית ואינסופית", אותו הוא כתב בשנות חייו האחרונות (1937), יהווה רקע לסדנה, כמו גם מאמרים נוספים בנושא של קליין, פרנצי, ויניקוט וכותבים נוספים בני זמננו. הסדנה תעסוק במחשבות על סיום, כפי שבאות לידי ביטוי גם דרך ההתנסות הקלינית של המשתתפים.

    המסגרת הטיפולית בתפיסתו של ד.ו. ויניקוט יעל קירש-גולדשטאוב

    "יש להבין שעקרונות היסוד של האנליזה מקובלים עלי, וכי מה שאני מנסה לעשות הוא ללכת בעקבות העקרונות שהתווה פרויד, שהם בעיני התשתית לכל עבודתנו." כך כותב ויניקוט במאמרו 'חשיבות מסגרת הטיפול בהיענות לרגרסיה בפסיכואנליזה', והוא ממשיך וכותב: "אולם במקרים מסויימים מתברר לבסוף- או אפילו מלכתחילה- שהמסגרת הטיפולית והשמירה על מסגרת זו חשובות לא פחות מאופן ההתמודדות עם החומר". תפיסתו הטיפולית המהפכנית והרדיקלית של ויניקוט הכתיבה גם תפיסות חדשות לגבי העמדה הטיפולית והעבודה עם המסגרת הטיפולית. לצד זאת, בכתיבתו הוא מקיים דיאלוג משמעותי עם התפיסה הקלאסית, מגלה נאמנות כלפיה, מחדש ומתווכח איתה בו זמנית. האם הצהרות הנאמנות שלו לפרויד הן מס שפתיים או שמדובר בניסיון כן לייצר רצף בחשיבה הפסיכואנליטית ולהבחין בין מצבי עצמי שונים הדורשים התמקמות טיפולית שונה? בסדנה נתבונן על החיבור בין ההתוויה הקלאסית של המסגרת הטיפולית (סטינג) לבין מושגי יסוד בחשיבתו של ויניקוט כמו: החזקה, מושקעות אימהית ראשונית, שנאה בהעברה הנגדית, מרחב מעברי ושימוש באובייקט. נחשוב ונבהיר כיצד התוויות אלה משרתות אלמנטים מרכזיים בתפיסה טיפולית זו ולבסוף נלמד על השינויים בתפיסת המסגרת במצבים של רגרסיה בטיפול.

    .

    המטפל הפסיכו-דינמי: על הגבול בין פנים לחוץ - ניתוח תפקיד- סדנה התנסותית ותאורטית יעל שנהב שרוני‭

    הסדנה תעסוק בניתוח תפקיד המטפל בגישה פסיכודינמית - על מרחב הגבול בין עולם פנימי לחיצוני. זוהי סדנה תאורטית קלינית הכוללת שני מפגשים. בחלק הראשון של כל אחד מהמפגשים ידון מאמר תאורטי בנושא 'מרחב הגבול של תפקיד המטפל'. בחלק השני תהיה עבודה התנסותית בניתוח תפקיד המטפל. בכל אחד מימי הסדנה יתנסו שני מטפלים בניתוח תפקיד, תוך שילוב עבודה אקטיבית של שאר חברי הקבוצה. נושאי המפגשים יעסקו בזהות המטפל, תפקיד הסטינג במילוי התפקיד, והשימוש בחומרי הטיפול הנפשי.

    .

    השלילה בפסיכואנליזה: על התנועה של ה"יש מאין" אורנה שרצקי‭

    נפגוש בסדנה את הדיאלקטיקה העדינה בין נוכחות להיעדרות בהתפתחות היכולת לייצוג ובהיווצרות מנגנון החשיבה בעקבות פרויד גרין, ויניקוט וביון. נכיר את השלילי המאופיין על ידי "ההיגיון של הצל" ואת הדואליות בעבודת השלילי ובהלוסינציה שלילית כנגזרת שלה: האחת, פונקציה מאיינת את האובייקט ואת העצמי בשירות דחף המוות והאחרת, הינה הכרחית להתפתחות האני ובעלת פוטנציאל ליצירתיות וצמיחה. נעזר בדוגמאות קליניות מהספרות הפסיכואנליטית ובדוגמאות של ממשתתפי הסדנה.

    .

    * פירוט הסדנאות של שחר פלג-להב, שירה נבו, גולי פורת, שרה קולקר, מיכל ריק וסמדר שטיינבוק - יעודכן בהמשך
  • יעודכן בהמשך